Pages

0

Hmmm..sedapppp!!

Lama betul tak buat entry... tayah bagitaw le kenapa... isi tempat kosong ye kengkawan...

Cerita pasal ari nih lah ye..
Hari ni saya kemaruk buat kek buah.. bukan kek buah-buahan..tapi kek buah.

Presenting..kek buah TomeiTokane
Sebelum tu.. saya nak tanya kat kengkawan ye..sebab saya musykil gak
Kenapa kek buah tu nama kek buah padahal yang isi dalam die kismis dengan ceri.. kenapa tak panggil kek kismis ceri ke ape ke... herm..?
Lain le kalau dalam die ada buah pisang...epal..
kismis tu kategori buah gak ye?
Nanti bagi taw saya ye...

Sambung crite..saya kemaruk nak buat kek..
Kenapa?
Sebab saya nak pulangkan  buah pinggang  pinggan kekawan saya yang berderet kat rak pinggan saya..
Sampai boleh buat satu set pinggan mangkuk lengkap...(tayah pegi idaman suri ye tak...?yang tak tau idaman suri tu ape boley tanye saya ye...)

Buat pengetahuan semua ini kali ketiga saya secara individu membuat kek tanpa bantuan mak kandung mahupun mak mentua/mertua..( tapi Encik Tokane yang menyibuk nak tolong pukul adunan...haish..seb baik jadi kek..)
Skor buat kek 2-1...2 jadi kek, satu...pedepek(sound efek kek masuk tong sampah)

*untuk makluman semua ..kek buatan saya semuanya dikukus sebab rumah saya takde oven pembakar.. yang ada periuk kukus ..itupun mak saya beri..ahahahah
baby boo yang terliur sebab aromanya yang masyukkk!! ahahaha
yes dear..it's not a flying saucer...!
dengan penuh hati-hati.. pegang di hujung jari sahaja...cantik tak tangan kek ni..harus lah tak cantik! tapi sodap!
Encik Tokane dan anaknye membaham kek.. sedap...
Ya.. sepanjang proses membuka penutup periuk kukus hingga lah memotong kek anak dara saya si baby boo ini asyik ulang " Hmmm shedapppp....hmmm..Shedap ye umi...."
Sebab tu la entri saya ni tajuk die Hmm..sedap...
Harus la sedap sayang umi.. sebab duit walid anda lah yang membeli semua bahan nye.. tak sedap ke tong sampah le jawabnye... rugi... dah la minyak naik.. ahahahaha!!

untuk jejiran ku : bersabar la ...akan sampai ke rumah anda jua!!

Resepi die..ye la..sharing is caring kan... nah amik salin:
(nota: semua measurement adalah gune cawan bukan gelas ye...)

2 cawan gula caster
2 cawan majerin
1 cawan gula biasa--> untuk di buatcaramel..bahasa jawa nye gula hangus
2 biji buah pala-->bukan jeruk pala ..tapi buah pala-->ditumbuk halus..tadak pun takpe, untuk bau je
6 biji telur
600 gram tepung gandum
3 sudu kecil soda bikarbonat
3 sudu kecil serbuk tartar-->bukan tar, tapi cream of  tartar
1 kotak buah campuran


Cara buat:
  1. Pukul gula caster dan marjerin sampai kembang (hidung korang tayah kembang)
  2. Masukkan telur sebijik demi sebijik 
  3. pukul sampai mati sebati
  4. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan cream of tartar sekali harung..kemudian masukkan ke dalam adunan marjerin telur dan gula caster tadi
  5. Bila dah sebati adunan di atas di pukul.. masukkan pulak buah campuran.Adun sehingga sekata(betul ke ayat aku ni???)
  6. Masak gula biasa tadi dalam kuali sampai keperang-perangan. Bila dah start je berbuih , korang tuang masuk dalam adunan tepung tadi.Gaul sampai sebati kemudian kukus
  7. Kukus 4 jam ye kekawan...

Sekian... terima kasih
(credit  to Puan Normah Bt Hj Daud..my mother in law..)

0 comment:

Back to Top